Skip to content

Vaatimusmäärittely (pohja)

HUOM Löydät ohjeistusta vaatimusmäärittelyn tekemiseen tiivistetystä vaatimusmäärittelystä, joka löytyy samasta kansiosta.

Dokumentti Vaatimusmäärittely
Kuvaus
Laatija:
Versio:
Päivämäärä:

Sisällysluettelo

  1. Johdanto
  2. Toimeksiantaja
  3. Vaatimusmäärittelyn tekijä
  4. Palvelukuvaus
  5. Sidosryhmäkartta
  6. Sidosryhmät ja profiilit
  7. Tunnistetut riskit
  8. Valitut asiakastarinat
  9. Palveluun liittyviä asiakaspolkuja
  10. Oleelliset käyttötapaukset
  11. Tärkeimmät yleiset ominaisuudet/toiminnallisuudet
  12. MockUp-prototyyppi
  13. Alustavat Käyttäjätarinat
  14. Palvelun järjestelmävaatimukset
  15. Palveluun vaikuttavat rajaukset
  16. Palvelun liityvät laitevaatimukset
  17. Palvelun suoritusympäristöön liittyvät vaatimukset
  18. Palvelun määritellyt ominaisuudet/toiminnnallisuudet
  19. Palvelun toiminnalliset vaatimukset
  20. Palvelun ei-toiminnalliset vaatimukset
  21. Palvelun alustava arkkitehtuuri
  22. Palvelun alustava sijoittelunäkymä
  23. Palvelun alustava tietokantakuvaus)
  24. Palvelun integraatiot muihin järjestelmiin
  25. Palvelun laadun varmistuksesta
  26. Palvelun hyväksyntätestit
  27. Julkaisusuunnitelma
  28. Aiheeseen liityvä standardit ja lähteet

Johdanto

Kuvaa tavoiteltua kokonaisuutta, hieman taustaa ja aiheeseen olennaisesti liittyviä asioita? Jos kyseessä harjoitustehtävä, niin tarkista voitko käytää olemassa olevia tilaajien oikeita nimiä! Muussa tapauksessa vaihdetaan kaikki nimet itse keksittyihin :)

Tavoitteet

Mitä toteutettavan palvelun/ratkaisun avulla tavoitellaan? Tämä voidaan käsitellä myös projektisuunnitelmassa, mutta vaatimusmäärittelyn yhteydessä voidaan tarkemmin kuvat tavoiteltua ratkaisua.

Palvelukuvaus

Mitä palvelun avulla voidaan tehdä? Millaisia ovat sen käyttäjät? Mikä sen tehtävä on yleisesti eri sidosryhmien kannalta? Kannattaa nostaa esiin lyhyesti mahdolliset loppukäyttäjä ja oleellisiin palvelusta hyötyviin sidosryhmät

Kohderyhmä

Kenelle ratkaisua/palvelua kehitetään? Kannattaa nostaa esiin lyhyesti mahdolliset loppukäyttäjä ja oleellisiin palvelusta hyötyviin sidosryhmät

  • Kohderyhmä A
  • Kohderyhmä B
  • Kohderyhmä C

Sidosryhmäkartta

uml diagram

ID Nimi Kuvaus Motivaatio
SR-001 Asiakas profiili A Nuori 16-22V Selkeä tarve palvelulle ja tarvitsee palvelua usein
SR-002 Asiakas profiili B Aikuinen 22-45V Tarve satunnainen, mutta yleisin asiakas
SR-003 Sidosryhmä - Rahoittaja Pääomasijoittaja Palvelun tuottamat tuotot
SR-004 Sidosryhmä - verottaja Nuori karhu Kerätä verotuloja

Asiakkaan tarpeet/toiveet?

Asiakastarinat

Haastattele tai "kuvittele" haastattelevasi palvelun kannalta olleellisia profiili/sidosryhmän edustajia ja pyydä heitä kuvaamaan palvelun käyttöön liittyviä oleellisia tilanteita. Miten henkilö/sidosryhmä hyötyy/käyttää palvelua. Kirjoita tämä tarinan muotoon. Kerro mitä palvelun käyttö käytännössä tarkoittaa asiakkaan, pääkäyttäjän etc. näkökulmasta! Alla olevassa videossa näet millaisia tarinoita ei ole tarkoitus kirjata tähän osioon :)

Pyri kirjoittamaan auki tarina vain valitun profiilin/sidosryhmän näkökulmasta (toiset profiilit/sidosryhmät saattavat kyllä esiintyä tarinassa). Tarinassa on kätevä viitata jo aiemmin luotuihin Profiili-kuvauksiin.** HUOMIO! Älä sekoita asiakastarinaa (Customer story) käyttäjätarinaan (User Story)

Asiakastarina 1

Profiili 1 herää aamusta ja tarkistaa puhelimellaan onko X-palvelussa tilaa aamupäivästä. Huomatessaan, että palvelussa on vapaa aika klo 11:00.........

Asiakastarina 2

Asiakas-tyyppi 3 käynnistää iltapäivällä rakennustyömaalla sementtimyllyä, kun hänelle tulee viesti X-palvelusta.........

VaatimusID Kuvaus
CUSTOMER-REQ-0001 Käyttäjänä haluan kirjautua käyttäen Facebook-tunnuksia, ettei tarvitse turhaan häslätä
CUSTOMER-REQ-0002 -
CUSTOMER-REQ-0003 -
CUSTOMER-REQ-0004 -
CUSTOMER-REQ-0005 -

Liiketoiminnan vaatimukset/tavoitteet?

VaatimusID Kuvaus
BUSINESS-REQ-0001 Palvelun kirjautuminen tulee olla helppoa, että voimme saavuttaa laajan käyttäjäkunnan = 35% kohderyhmästä
BUSINESS-REQ-0002
BUSINESS-REQ-0003
BUSINESS-REQ-0004
BUSINESS-REQ-0005

Palveluun liittyviä asiakaspolkuja

Asiakaspolku esimerkki: Asiakkaan saapuminen liiketilaan onnistuneen ulkomainoksen pohjalta

uml diagram

Oleelliset käyttötapaukset

Palvelupolun kuljettaessa käydään läpi laajempi ketju palveluun käyttöön liittyviä käyttötilanteitaa. Näitä tilanteita, joissa käsitellään itse ohjelmistopalvelua sähköisten rajapintojen/käyttöliittymien kautta kuvata ns. käyttötapauksien (Use Case) avulla.
Käyttötapaus (Use Case) ymmärretään helposti väärin, koska se liitetään usein pelkästään tuotteen käyttötarkoituksen kuvaamiseen. Palvelusta ensi kertaa keskusteltaessa puhutaan sen eri käyttötarkoituksista, eli sitä mihin ohjelmistoa/palvelua voidaan hyödyntää. Kun puhutaan palvelun määrittelystä ja siihen liittyvien käyttötapauksien tunnistamisesta on kyseessä hieman eri asia. Käyttötapauksessa keskitytään tarkastelmaan palvelun käyttöä varsin rajatussa tilanteessa. Käyttötapaukset (Use Case) kuvaataan UML-kuvauskielen avulla.

UML Use Case-kuvaus voidaan tehdä PlantUML-kuvauksena, mutta tarkempi käyttötapauksen avaaminen vaatii erillisen kuvaus dokumentin

uml diagram

On hyödyllistä kirjata kaikki oleelliset käyttötapaukset yhteen laajempaan Use Case-kuvaukseen, koska sen avulla voi tarkastella helpommin koko järjestelmää. Huomio! Laajemmassa järjestelmä kokonaisuudessa saattaa olla useita satoja eri käyttötapauksia.

Palvelun ominaisuudet (Features)

uml diagram

Toiminnalliset vaatimukset (Functional Requirements)

ID Toiminnallisen vaatimuksen kuvaus Toiminnallinen ominaisuus
FUNCREQ-C0001 Palveluun kirjautumisessa voidaan käyttää Facebook-tunnuksia Kirjautumis-ominaisuus
FUNCREQ-C0002 Käyttöliittymää voidaan ohjata tarvittaessa äänikomennoilla Ääniohjaustuki-ominaisuus
FUNCREQ-C0003 Käyttäjä voi vaihtaa kirjautumisikkunassa kielen Kirjatumis-ominaisuus
FUNCREQ-C0004 Käyttäjä voi tarvittaessa tulostaa kuitin ostoksistaan Osto-raportointi-ominaisuus
FUNCREQ-C0005 Pääkäyttäjä voi tarkastella asiakkaan viimeisiä ostotapahtumia lokin kautta Lokihallinta-ominaisuus
FUNCREQ-C0006 Käyttäjä voi kirjautua käyttäen Google-tunnuksia Kirjautumisikkuna-ominaisuus
FUNCREQ-C0007 Käyttäjä voi lopettaa palvelun käytön poistaen samalla kaiken henkilötiedon palvelusta GDPR-tunnuksen-poisto-ominaisuus
FUNCREQ-C0008 Käyttäjä voi kirjautua käyttäen Google-tunnuksia Kirjautumis-ominaisuus
FUNCREQ-C0009 Käyttäjä voi vaihtaa tarvittaessa salasanan kirjautumisivun kautta Kirjautumis-ominaisuus

Ominaisuudet (Feature) ja priorisointi (Priority), sekä julkaisun suunnitelma

Ominaisuus Prioriteetti Kuvaus
Lokihallinta-ominaisuus P1 Asiakkaan kannalta tärkeä ominaisuus, tulee käyttöön heti ensimmäisenä päivänä
Kirjautumis-ominaisuus P1 Tämän on toimittava ehdottomasti
Raportointi-ominaisuus P5 Tämän voi tehdä myöhemmin
Viestitys-ominaisuus P2 Erittäin tarpeellinen, mutta ensin kirjautuminen kuntoon
GDPR-tunnuksen-poisto-ominaisuus P3 Ei niin kiire, mutta tarvitaan joka tapauksessa
... ... ...

Pelkästään ominaisuuksien listaamisen sijaan on hyödyllistä suunnitella ennakkoon missä vaiheessa eri ominaisuudet voidaan toteuttaa ja liittää osaksi palvelua. Tätä työtä kutsutaan lyhyesti julkaisusuunnitteluksi (Release Planning). Julkaisua suunniteltaessa voidaan ryhmitellä eri ominaisuudet ja luoda niistä "konfiguraatioita".

Julkaisusuunnitelma

Julkaisusuunnitelman visualisoidulla muodolla on helpompi esittää ominaisuuksien julkaisut kehityksen aikanan. Alla oleva kuva on luotu hyödyntäen PlantUML-työkalua. Sen avulla on luoto ns. Gantt-kaavio ominaisuuksien julkaisuajankohdista.

Oletamme, että tuotteessa on muutamia ominaisuuksia, joiden järjestys on mietitty ennakkoon..

uml diagram

Käyttöliittymänäkymä/mockup

Ketterän kehittämisen käyttötarinat - User Story

ID Kuvaus Gitlab Issue Linkki
US-001 Käyttäjänä haluan, että voin luoda raportin tekemistäni ostoista viimeisen kuukauden ajalta, koska se helpottaa oman talouteni hallintaa #8
US-002 Käyttäjänä haluan, että voin poistaa historian tekemistäni ostoista viimeisen kuukauden ajalta, koska en halua muistella menneitä Linkki #8

Tietojärjestelmiä yleisesti koskevista vaatimuksista

Laajoja tietojärjestelmiä/ohjelmistoja suunniteltaessa vaatimuksia voidaan kirjata eri näkökulmista. Tietojärjestelmien suunnittelussa voi käyttää analogiana kuvaa jäävuoresta, josta pinnalla näkyy osa, mutta iso osa (90%) on piilossa veden alla. Tämä pätee tietojärjestelmän vaatimuksiin. Korkealta tasolta katsottuna näyttää kokonaisuus ehkä selkeältä, mutta yksityiskohtiin mentäessä työ hankaloituu.

Vaatimusmäärittelyn työstäminen voidaan nähdä kahden eri näkökulman kannalta.

Ongelma kenttä (Problem Domain) vs Ratkaisu kentttä (Solution Domain)

Eli on tunnettava riittävän tarkasti ongelmakenttä (Asiakkaan/toimeksiantajan tarve), että voidaan kehittää siihen sopiva ratkaisu (esim. ohjelmistopalvelu)

Tietojärjestelmän vaatimusten eri muotoja voivat olla olla esimerkiksi * Asiakasvaatimukset (Customer Needs) * Liiketoimintavaatimukset (Business Requirements/Needs) * Järjestelmävaatimukset (System Requirements) * Ali-järjestelmän vaatimukset (Sub-System Requirement) * Komponenttitason vaatimukset (Component Requirements)

Opintojakson kannalta keskitytään tunnistamaan toiminnalliset vaatimukset, ei-toiminnalliset vaatimukset (suorituskyky, tietoturva ja saavutettavuus)

Vaatimusten jäljitettävyydestä

Eri vaatimusten eri muodoilla voidaan tarkastella kehitettävää tuotetta eri näkökulmista, mutta eri tasojen välillä olevilla vaatimuksilla voi olla yhteys. Näitä yhteyksiä kutsutaan vaatimusten jäljitettävyydeksi (Traceablity).

  • Asiakasvaatimus CUST001 -> Ominaisuus FEA001 --> Toiminnallinen vaatimus Y
  • Asiakasvaatimus CUST001 -> Liiketoiminnan vaatimus BISREQ100 -> Ominaisuus FEA001
  • Tietoturvavaatimus SEC001 -> Ominaisuus FEA001

Vahvan jäljitettävyyden avulla voidaan tarkastella yksittäisten muutosten vaikutusta koko tuotteeseen. Tässä tilanteessa voidaan yksittäistä vaatimusta "törmäyttää" ja nähdään minne kaikkialle vaikutus ulottuu (Impact analysis). Tämän vaatii vaatimusmäärittelytyön tueksi tarkoitukseen sopia työkaluja (Requirement Management Tools)

Palveluun liittyvät tekniset vaatimukset

Kokonaisvaltaisia ohjelmisto palveluja määriteltäessa on tärkeä tunnistaa ja määritellä palvelun tuottamiseksi tarvittavat teknologiat, laitteistot tai muut tärkeät osa-järjestelmät. Esimerkkinä tarvittava palvelinympäristö, tietokanta, varmistusjärjestelmät ja muut palvelun toiminnan kannalta oleelliset tarpeet.

Esimerkkinä on kirjattu muutamia laitteistovaatimuksia (Hardware Requirements)

ID Kuvaus
HWREQ-0001 Palvelun on oltava skaalattavissa HA-proxy ratkaisun varassa
HWREQ-0002 Palvelimen muistikapasiteeti >32GB
HWREQ-0003 Palvelimen fyysinen sijainti on oltava EU-aluella
HWREQ-0004 ...

Laadulliset vaatimukset (Non-functional Requirements)

  • Miten tuottesta saadaan kehitettyä riittävän turvallinen? Onko joitain vaatimuksia, jotka on täytettävä tästä johtuen? (tietoturva-security)
  • Mitkä asiat on huolehdittava, että tuote on hyväksyttävissä viranomaisten käyttöön? (yhteensopivuus-conformance)
  • *Miten paljon käyttäjiä palvelussa voi olla yhtäaikaa(suorituskyky-performance)
  • Onko palvelun tarkoitus joskus toimia laajemmalle käyttäjäkunnalle(skaalautuvuus-scalability)
  • Miten voidaan varmistaa, että palvelu on saavutettavissa kaikkien käyttäjien kannalta?(skaalautuvuus-scalability)
  • Onko tarvetta eri kieliversioille?(saavutettavuus-accessability)
  • Mitä on otettava huomioon palvelua jatkokehitettäessä? (ylläpidettävyys-maintainability)
  • Mitä teknologioita voidaan käyttää?(ylläpidettävyys-maintainability)

Ei-toiminnalliset vaatimuksia on useita eri tyyppejä, mutta opintojen kannalta tärkeimmiksi on valittu: suorituskyky, tietoturva ja saavutettavuus * Suorituskyky (Performance Requirement) * Tietoturva (Security Requirement) * Saavutettavuus (Accessability Requirement)

Suorituskykyvaatimukset (Performance Requirements)

Millaisia vaatimuksia palveluun kohdistuu suorituskyvyn näkökulmasta? Mitä tarkoittaa suorituskyvyn testaus, eli load testing Tutustu myös K6-työkaluun? K6-Load Tester

ID Kuvaus
PERFREQ-0000 Kirjautuminen on mahdollista yhtäaikaa x käyttäjällä
PERFREQ-0001 Palvelun maksimi käyttäjä määrä on ?
PERFREQ-0002 Palvelun kotisivu aukeaa < Xs

Tietoturvavaatimukset (Security Requirements)

Millaisia vaatimuksia palveluun kohdistuu tietoturvan näkökulmasta? Tutustu VAHTI 1/2013 Sovelluskehityksen tietoturvaohje

ID Kuvaus
SECURITY-REQ-0001 Salasanassa on käytettävä vähintään MD5-tason salausta, koska vaatimus CONSTRAIN-000 sitä edellyttää
SECURITY-REQ-0002 Jokainen tapahtuma palvelussa on kirjattava käyttölogiin, että niitä voidaan tarkastella myöhemmin
SECURITY-REQ-0003 ...

Saavutettavuusvaatimukset (Accessablity Requirements)

Mitä tarkoitetaan saavutettavuudella? Millaisia asioita/ohjeistuksia on otettava huomioon palvelua toteutettaessa? Tutustu lähteeseen: https://www.saavutettavuusvaatimukset.fi/

ID Kuvaus
ACCESSREQ-0000 Palvelun käyttöliittymässä on oltava mahdollista valita selkeä kontrasti-teema
ACCESSREQ-0001 Käyttöliittymän Fonttikokoa on voitava muuttaa päävalikon kautta
ACCESSREQ-0002 ...

Rajaukset ja reunaehdot (Constraints and limitations)

Eri ohjelmistojena/palvelujen toteutusta ja käyttöä ohjaavat usein lait ja säädökset. Näiden edellyttämät vaatimukset kirjataan vaatimusmäärittelyyn rajauksina. Rajausten (Constraints) vaikutus voi koskea koko palvelua palvelun jonkin osa-kokonaisuuden toteuttamista. Tästä syystä eri rajoitteet on tunnistettava ajoissa, koska vaikutus saataa olla varsin ratkaiseva pitemmällä tähtäimella. Esimerkkinä tästä on viime vuonna voimaan tullut EU GDPR-säädös. Kannattaa tutkia esimerkiksi https://www.sfs.fi/aihealueet/terveydenhuolto/laakinnalliset_laitteet tai http://docs.jhs-suositukset.fi/jhs-suositukset/JHS190/JHS190.html

ID Rajaus/reunaehto Mihin vaikuttaa
CONSTRAIN-000 Palvelun kirjautumisprosessin on noudatettava JUHTA-hyväksyttyjä käytänteitä Feature Kirjautuminen
CONSTRAIN-001 Palvelussa on huomioitava JHS:n suosituksest lokihallinasta Feature - Lokihallinta
CONSTRAIN-002 ... ...

Ohjelmistoarkkitehtuuri

Vaatimusmäärittelyn osaksi voidaan tarvittaessa liittää teknillisiä kuvauksia, joiden avulla voidaan tarkentaa eri vaatimuksia. Yksi tärkeä dokumentti voi olla esimerkiksi tekninen arkkitehtuuri. Tämä kuvaus voidaan lyhyessä muodossaan liittää osaksi vaatimusmäärittelyä, mutta yleensä se on varsin laaja itsenäinen dokumentaation osa. Arkkitehtuuri ratkaisujen kuvaamiseksi voidaan laatia yödyntäen apuna UML-kuvauskielen eri diagrammeja. Esimerkkinä alla on sijoittelunäkymä (Deployment Diagram). Sijoittelunäkymän avulla voidaan kuvata miten palvelun eri palvelut sijaitsevat ja miten ne kytkeytyvät toisiinsa.

uml diagram

Palvelun/Ohjelmiston alustavat hyväksyntätestit

Hyväksyntätesteissä keskitytään yleisesti asiakkaan/loppukäyttäjän näkökulmaan. Tavoitteena on kelpuuttaa, eli validoida , onko tuote asiakkaan toiveiden mukainen ja täyttääkö se asetetut vaatimukset. Hyväksyntätesteillä voidaan selvittää onko tuote myös riittävän suorituskykyinen, käytettävä tai tietoturvallinen asiakkaiden käyttötarkoitukseen.

Testitapaus Id Kuvaus Kohdistuu mihin?
Hyväksyntätesti 1 esim. Tarkista kirjautuminen palveluun uutena käyttäjänä Feature 1 - Rekisteröinti

Standardit ja lähteet

Kirjataan käytetyt lähteet alla olevaan taulukkoon.

ID Nimi Linkki Kuvaus
REF1 JHS 165 ICT JHS Suositukset - vaatimusmäärittelylle Vaatimusmäärittelyn suositus
REF2 ISO 9241-11 Käytettävyys Usability
REF3 EN 301 549 Saavutettavuus Availability
REF4 GDPR GDPR Asetus General_Data_Protection_Regulation
REF5 KATAKRI V11 Katakri Kansallinen turvallisuusauditointikriteeristö